3. PROFIL SCHOPNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ (KOMPETENCÍ) |
Obecné kompetence:
- ovládat různé způsoby učení se a dobře využívat zdroje informací, být čtenářsky gramotný;
- porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, uplatňovat varianty řešení, pracovat samostatně i v týmu;
- komunikovat v jednom cizím jazyce minimálně na úrovni B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky;
- adaptovat se na měnící se sociální a ekonomické podmínky, být finančně gramotný;
- mít přehled o možnostech uplatnění na trhu práce a o vztazích mezi zaměstnavateli a pracovníky, zodpovědně rozhodovat o svém pracovním uplatnění, uvědomovat si význam celoživotního učení;
- aplikovat základní matematické vztahy, fyzikální a chemické zákonitosti při řešení jednoduchých úloh;
- pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií, využívat adekvátní zdroje informací a efektivně pracovat s informacemi;
- jednat ekologicky a v souladu se zásadami udržitelného rozvoje;
- podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury, uznávat hodnotu života;
- uplatňovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a požární prevence;
- uplatňovat zásady a předpisy normalizace.
Odborné kompetence:
- řídit, organizovat nebo operativně zajišťovat chod strojů a zařízení;
- řídit údržbu strojů a zařízení včetně diagnostikování technického stavu;
- znát technické parametry strojů a zařízení;
- používat právní normy vztahující se k jejich hierarchii (bezpečnost práce, horní zákon, vyhlášky, nižší právní normy, předpisy, organizační normy, technické a jakostní normy apod.);
- analyzovat příčiny havárií a pracovat s analýzami závažných havárií většího rozsahu za účelem vyhledávání a prevence rizik;
- ovládat kompetence související se specifiky regulovaných povolání (hornická činnost a činnosti prováděné hornickým způsobem) a samostatně aktualizovat jejich platnost a podmínky platnosti;
- provádět fyzikální, technické a technologické zkoušky hornin a naměřené výsledky zkoušek vyhodnocovat;
- ovládat způsoby znázornění Země na mapách v analogové i digitální podobě a mít přehled o tvaru a velikosti Země a jejích přírodních oblastech;
- pracovat s mapami (zemského pláště, katastrálními mapami apod.);
- osvojit si metody geologického průzkumu;
- volit vhodné technologické prostředky v souvislosti s naměřenými vlastnostmi hornin, ekonomickými parametry a environmentálními aspekty;
- při návrhu dobývacích technologií (např. parametry strojů, komponenty, optimalizační kritéria, environmentální důsledky) souvisejících s těžbou nerostných surovin vycházet z požadavků na maximální spolehlivost a bezpečnost;
- vyčíst z normativně technické dokumentace a technologických schémat potřebné údaje;
- využívat prostředky informačních a komunikačních technologií pro podporu efektivní práce.
|
|