3. PROFIL SCHOPNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ (KOMPETENCÍ) |
Obecné kompetence:
- mít všeobecné znalosti a dovednosti potřebné pro další studium;
- organizovat a řídit vlastní učení a objektivně hodnotit své výsledky;
- ovládat různé způsoby učení se a dobře využívat zdroje informací, být čtenářsky gramotný;
- porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, uplatňovat varianty řešení, pracovat samostatně i v týmu;
- formulovat své názory a postoje ústně i písemně, komunikovat v jednom cizím jazyce na úrovni B1 a v jednom dalším cizím jazyce na úrovni minimálně A2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, mít motivaci k prohlubování svých jazykových kompetencí;
- adaptovat se na měnící se sociální a ekonomické podmínky, být finančně gramotný;
- mít přehled o možnostech dalšího studia a uplatnění na trhu práce, o vztazích mezi zaměstnavateli a pracovníky, zodpovědně rozhodovat o svém dalším vzdělávání a pracovním uplatnění;
- aplikovat základní matematické vztahy, fyzikální a chemické zákonitosti při řešení úloh a praktických problémů;
- pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií, využívat adekvátní zdroje informací a efektivně pracovat s informacemi;
- jednat ekologicky a v souladu se zásadami udržitelného rozvoje;
- podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury, uznávat hodnotu života;
- mít kulturní a sociální kompetence potřebné pro občanský život v demokratické společnosti;
- uplatňovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a požární prevence.
Odborné kompetence:
- mít přehled o pedagogické profesi, chápat význam pedagogiky jako vědy a rozumět cílům a strategiím ve vzdělávání dětí i dospělých;
- orientovat se v pedagogických disciplínách a v dalších oborech relevantních pro pedagogickou činnost, rozumět pedagogické terminologii;
- mít přehled o vzdělávacím systému v ČR, o cílech, principech a nástrojích vzdělávací politiky;
- mít základní představu o metodách výzkumné práce v oblasti pedagogiky, umět vyhledávat a hodnotit poznatky a názory vztahující se ke společenským požadavkům na výchovu a vzdělávání;
- mít základní vědomosti a dovednosti z psychologie, chápat její přínos pro poznání člověka i společnosti;
- umět využívat poznatky z pedagogiky a psychologie pro pochopení sociálních jevů a způsobů jejich ovlivňování;
- ovládat základní metody vědecké práce a dovednosti a návyky potřebné pro vysokoškolské studium včetně řízení vlastní učební činnosti;
- být motivován pro studium učitelství nebo vychovatelství a pro pedagogickou práci s dětmi i dospělými;
- mít prohloubené vědomosti a dovednosti v jedné z následujících odborných specializací a umět je využívat pro další studium i praxi: výtvarná výchova, hudební výchova, dramatická výchova, tělesná výchova a sport, humanitní studia (sociologie, kulturní antropologie, mediální studia).
|
|