3. PROFIL SCHOPNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ (KOMPETENCÍ) |
Obecné kompetence:
- mít všeobecný přehled o kultuře, historii a současnosti svého národa v kontextu evropském i světovém;
- formulovat své názory a postoje ústně i písemně, komunikovat alespoň v jednom cizím jazyce, používat odborné názvosloví;
- vzdělávat se i pracovat efektivně a objektivně hodnotit své výsledky;
- adaptovat se na měnící se životní a pracovní podmínky, pracovat v týmu a přijmout zodpovědnost za svěřené úkoly;
- pracovat s informacemi, využívat informační a komunikační prostředky a technologie;
- aplikovat základní matematické vztahy, fyzikální a chemické zákonitosti při řešení praktických úloh;
- znát práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů, aktivně vyhledávat pracovní příležitosti;
- jednat ekologicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje;
- uplatňovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a požární prevence.
Odborné kompetence:
- poskytovat přímou obslužnou péči klientům (dětem i dospělým) nebo jim pomáhat při zajišťování soběstačnosti a péče o svou osobu;
- podporovat soběstačnost a aktivizaci klienta spočívající v nácviku jednoduchých denních činností, jeho pracovní a společenské návyky a kontakty s okolím;
- pomáhat klientům při zajišťování péče o domácnost a vyřizování osobních záležitostí;
- uplatňovat při práci s klienty znalosti ze somatologie a zdravotních nauk, psychologie a pedagogiky včetně pedagogiky speciální a sociální;
- uplatňovat metody a postupy přímé obslužné a základní ošetřovatelské péče adekvátně zdravotnímu stavu klienta, používat vhodné kompenzační a jiné pomůcky a technická zařízení;
- dbát na dodržování práv klientů a kvality poskytované péče;
- jednat s klienty s empatií a na základě obecně etických a křesťanských principů;
- orientovat se v systému sociálních služeb v ČR, metod a forem sociální péče o vybrané skupiny klientů (zdravotně postižené, seniory, děti);
- provádět sociální depistáž pod vedením sociálního pracovníka a zajišťovat sociální pomoc;
- vést administrativní agendu o klientech;
- mít přehled o základních právních normách z oblasti občanského, rodinného a pracovního práva a práva sociálních služeb a sociálního zabezpečení.
|
|