DODATEK K OSVĚDČENÍ (*)

1. NÁZEV OSVĚDČENÍ – DOKLADU O DOSAŽENÉM VZDĚLÁNÍ (CZ)(1) Vysvědčení o maturitní zkoušce z oboru vzdělání:
18-20-M/01 Informační technologie (denní studium)
(1) v původním jazyce

2. PŘEKLAD NÁZVU OSVĚDČENÍ(2) (2) Tento překlad je neoficiální.

3. PROFIL SCHOPNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ (KOMPETENCÍ)

Obecné kompetence:

  • ovládat různé způsoby učení se, přebírat odpovědnost za rozvoj svého potenciálu v celoživotní perspektivě;
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, uplatňovat varianty řešení, pracovat samostatně i v týmu;
  • uplatňovat pokročilou čtenářskou gramotnost k efektivní práci s informacemi a ke kritickému hodnocení textů včetně jejich interpretace; 
  • komunikovat v jednom cizím jazyce minimálně na úrovni B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, prohlubovat aktivně své jazykové dovednosti;
  • aplikovat přírodovědné, technické, informačně technologické a matematické znalosti, dovednosti a postupy v praktických souvislostech a při řešení problémů v různých oblastech života; 
  • pracovat bezpečně a na pokročilé úrovni s digitálními technologiemi a jejich programovým vybavením, sledovat jejich vývoj; 
  • vyhledávat, zpracovávat a kriticky hodnotit informace, používat algoritmické myšlení, komunikovat a spolupracovat v online prostředí a vytvářet digitální obsah a modely; 
  • orientovat se v základních principech fungování informačních systémů, analyzovat strukturu a funkce informačních systémů, navrhovat datové modely, přizpůsobovat rozhraní uživatelským potřebám; 
  • orientovat se v různých společenských a hodnotových systémech a ve společenských, politických, právních a ekonomických procesech každodenního života, být finančně a mediálně gramotný; 
  • adaptovat se na měnící se sociální, ekonomické a technologické podmínky, činit odpovědná ekonomická rozhodnutí; 
  • usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, služeb a výrobků v souladu s technologickými postupy a standardy kvality;
  • vybrat optimální řešení v reálných situacích pracovního i osobního života na základě provázanosti ekologických, ekonomických a sociálních faktorů;
  • dodržovat zásady bezpečnosti práce, ochrany zdraví při práci a požární ochrany.

Odborné kompetence:

  • volit vyvážená hardware řešení s ohledem na jeho funkci, parametry a vhodnost pro předpokládané použití, identifikovat a odstraňovat závady hardwaru, provádět jeho upgrade;
  • kompletovat a oživovat sestavy včetně periferních zařízení;
  • volit vhodný operační systém s ohledem na jeho předpokládané nasazení;
  • instalovat, konfigurovat a spravovat operační systém v návaznosti na objektivní potřeby uživatele;
  • navrhovat a aplikovat vhodný systém zabezpečení dat před zneužitím a ochranou dat před zničením;
  • volit vhodné programové vybavení s ohledem na jeho předpokládané nasazení;
  • instalovat, konfigurovat, používat a spravovat aplikační programové vybavení;
  • podporovat uživatele při práci se základním i aplikačním programovým vybavením;
  • navrhovat a realizovat počítačové sítě s ohledem na jejich předpokládané využití;
  • konfigurovat síťové prvky;
  • administrovat počítačové sítě;
  • algoritmizovat úlohy a tvořit aplikace v některém vývojovém prostředí;
  • realizovat databázová řešení;
  • vytvářet a spravovat webové stránky;
  • navrhovat a realizovat řešení s ohledem na zásady kybernetické bezpečnosti; 
  • testovat a ověřovat kvalitu programů včetně jejich uživatelského rozhraní.

4. PROFESNÍ UPLATNĚNÍ DRŽITELE OSVĚDČENÍ

Absolventi se s ohledem na specializaci, kterou škola nabízí, mohou uplatnit především v oblastech návrhů, realizace a údržby hardware řešení, programování a vývoje uživatelských, databázových a webových řešení, realizace a administrace sítí, údržby prostředků informačních technologií, návrhů vhodných systémů na ochranu a zabezpečení dat, prodeje prostředků informačních technologií včetně poradenství, obecné i specializované podpory uživatelů prostředků informačních technologií.

Možnými uplatněními absolventů jsou programátor - vývoj a údržba hardwarových a softwarových aplikací, webových stránek či mobilních aplikací, správce počítačových sítí, technik informačních technologií, databázový administrátor, specialista na kybernetickou bezpečnost, analytik informačních systémů, obchodník s prostředky informačních technologií aj.

5. OFICIÁLNÍ CHARAKTERISTIKA OSVĚDČENÍ

Název a status instituce, která osvědčení vydala

Název a status národního regionálního úřadu, který osvědčení akreditoval/uznal
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 7
Praha 1, 118 12
Česká republika
Úroveň osvědčení, resp. získaného vzdělání (národní nebo mezinárodní)

Střední vzdělání s maturitní zkouškou
ISCED 354, EQF 4
Hodnoticí stupnice / požadavky na splnění (popř. absolvování)
Hodnocení společné části procentuálním vyjádřením úspěšnosti
Český jazyk a literatura a cizí jazyk:
více než 87 % až 100 % výborný - 1
více než 73 % až 87 % chvalitebný - 2
více než 58 % až 73 % dobrý - 3
44 % až 58 % dostatečný - 4
0 % až méně než 44 % nedostatečný - 5
Matematika a Matematika rozšiřující:
více než 85 % až 100 % výborný - 1
více než 67 % až 85 % chvalitebný - 2
více než 49 % až 67 % dobrý - 3
33 % až 49 % dostatečný - 4
0 % až méně než 33 % nedostatečný - 5
Požadavky na splnění (popř. absolvování)
1 – výborný
2 – chvalitebný
3 – dobrý
4 – dostatečný
5 – nedostatečný
Celkové hodnocení:
Prospěl s vyznamenáním (celkový průměr zkoušek ≤ 1,5)
Prospěl (z jednotlivých zkoušek nemá horší než stupeň 4)
Neprospěl (z jedné nebo více zkoušek má stupeň 5)
Navazující úrovně vzdělávání / odborné přípravy
ISCED 655/645/746, EQF 6 a EQF 7 (EQF7 pouze v případě dlouhých programů magisterského studia)
Mezinárodní ujednání
Právní rámec:
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, § 22 a 24.

6. ÚŘEDNĚ UZNÁVANÉ ZPŮSOBY ZÍSKÁNÍ OSVĚDČENÍ

Popis získaného vzdělání a odborné přípravy Podíl z celkového programu Délka trvání
škola / centrum odborné přípravy Podíl teoretické a praktické přípravy určuje vzdělavatel, a to s ohledem na charakter konkrétního vzdělávacího programu a ve vztahu k potřebám zaměstnavatelů.
konkrétní pracoviště
uznané předchozí učení / praxe
Celková doba vzdělávání / odborné přípravy vedoucí k získání osvědčení 4 roky / 4 096 hodin
Vstupní požadavky
Ukončení povinné školní docházky
Doplňující informace
Více informací (včetně popisu vzdělávacího systému ČR) je k dispozici na:
EQF, EURYDICE, NPI
Národní pedagogický institut České republiky – Národní centrum Europass Česká republika, Senovážné nám. 872/25, 110 00 Praha 1
razítko a podpis
Vydáno v Praze pro školní rok 2024/2025

(*)Vysvětlivka
Tento dokument je dodatkem ke konkrétnímu vysvědčení/osvědčení (závěrečnému vysvědčení, výučnímu listu, maturitnímu vysvědčení). Poskytuje doplňující informace o kompetencích získaných vzděláváním v daném oboru vzdělání a sám o sobě není právním dokladem. Obsah dodatku vychází z Rozhodnutí Evropského Parlamentu a Rady (EU) 2018/646 ze dne 18. dubna 2018 o společném rámci pro poskytování lepších služeb v oblasti dovedností a kvalifikací (Europass) a o zrušení rozhodnutí č. 2241/2004/ES.
© Evropská unie, 2002-2025 | https://www.europass.eu, https://www.europass.cz