3. PROFIL SCHOPNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ (KOMPETENCÍ) |
Obecné kompetence:
- ovládat různé způsoby učení se a dobře využívat zdroje informací, být čtenářsky gramotný;
- porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, uplatňovat varianty řešení, pracovat samostatně i v týmu;
- komunikovat v jednom cizím jazyce minimálně na úrovni B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky;
- adaptovat se na měnící se sociální a ekonomické podmínky, být finančně gramotný;
- mít přehled o možnostech uplatnění na trhu práce a o vztazích mezi zaměstnavateli a pracovníky, zodpovědně rozhodovat o svém pracovním uplatnění, uvědomovat si význam celoživotního učení;
- aplikovat základní matematické vztahy, fyzikální a chemické zákonitosti při řešení jednoduchých úloh;
- pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií, využívat adekvátní zdroje informací a efektivně pracovat s informacemi;
- jednat ekologicky a v souladu se zásadami udržitelného rozvoje;
- podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury, uznávat hodnotu života;
- uplatňovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a požární prevence;
- uplatňovat zásady a předpisy normalizace.
Odborné kompetence:
- připravovat a realizovat pod odborným vedením pedagoga (učitele, vychovatele) dílčí vzdělávací, výchovné nebo zájmové činnosti s dětmi, žáky a studenty, kteří mají speciální vzdělávací potřeby;
- pomáhat učiteli při organizaci a realizaci vzdělávacího procesu ve třídě, realizovat podle pokynu učitele dílčí vzdělávací činnosti s jednotlivcem nebo skupinou dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, pomáhat jim při rozvoji komunikace a sociálních dovedností, při, osvojování učiva a požadovaných kompetencí, plnění učebních úkolů a při přípravě na vyučování;
- podporovat samostatnost a aktivní zapojení žáka/žáků do všech činností uskutečňovaných ve škole v rámci vzdělávacího procesu, včetně školou poskytovaných školských služeb;
- podílet se na vytváření příznivého sociálního klimatu ve třídě a ve škole nebo školském zařízení a na prevenci sociálně patologických jevů;
- pomáhat dětem z odlišného kulturního nebo sociálně znevýhodněného prostředí a jejich rodičům při adaptaci dětí na školní prostředí a zvládání vzdělávacích požadavků;
- poskytovat pomoc dětem a žákům se zdravotním postižením při orientaci, pohybu a sebeobsluze, upevňovat jejich dovednosti a návyky potřebné pro zvládání běžných úkonů spojených s účastí na vyučování nebo na mimoškolních aktivitách zajišťovaných školou a školským zařízením;
- vést děti a žáky ke správným hygienickým, společenským a jiným návykům a ke zdravému způsobu života, ovlivňovat jejich sociální postoje a jednání, vztah ke vzdělání, práci a zaměstnatelnosti;
- spolupracovat s vedením školy nebo školského zařízení, s učiteli, výchovným poradcem a dalšími odborníky ve škole při řešení problémů dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a při komunikaci s jejich zákonitými zástupci, popř. s komunitou, ze které dítě pochází.
|
|