3. PROFIL SCHOPNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ (KOMPETENCÍ) |
Obecné kompetence:
- ovládat různé způsoby učení se a dobře využívat zdroje informací, být čtenářsky gramotný;
- porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, uplatňovat varianty řešení, pracovat samostatně i v týmu;
- komunikovat v jednom cizím jazyce minimálně na úrovni B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky;
- adaptovat se na měnící se sociální a ekonomické podmínky, být finančně gramotný;
- mít přehled o možnostech uplatnění na trhu práce a o vztazích mezi zaměstnavateli a pracovníky, zodpovědně rozhodovat o svém pracovním uplatnění, uvědomovat si význam celoživotního učení;
- aplikovat základní matematické vztahy, fyzikální a chemické zákonitosti při řešení jednoduchých úloh;
- pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií, využívat adekvátní zdroje informací a efektivně pracovat s informacemi;
- jednat ekologicky a v souladu se zásadami udržitelného rozvoje;
- podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury, uznávat hodnotu života;
- uplatňovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a požární prevence;
- uplatňovat zásady a předpisy normalizace.
Odborné kompetence:
- připravovat a realizovat samostatně i v týmu projekty výchovně vzdělávací práce pro skupiny dětí a provádět jejich evaluaci;
- při přípravě a realizaci projektů výchovně vzdělávací práce zohledňovat individuální zvláštnosti a subjektivní potřeby svěřených dětí stejně jako objektivní podmínky;
- používat vzdělávací strategie v souladu se stanovenými cíli a podmínkami pedagogické práce;
- chápat a systematicky rozvíjet vrozené i získané dispozice dětí a specificky se zaměřovat na rozvoj jejich klíčových kompetencí;
- vést děti ke zdravému způsobu života a umožňovat dětem co nejvíce pohybu ve zdravém přírodním prostředí;
- rozvíjet u dětí pozitivní sociální vztahy, jejich hodnotovou orientaci a vést je k prosociálnímu jednání;
- vytvářet pro děti bezpečné, důvěryhodné a podnětné prostředí podporující výchovně vzdělávací práci a zahrnující i rozvoj vzdělávacích potencialit každého jednotlivce;
- sledovat a vyhodnocovat pravidelně a zodpovědně změny ve vývoji svěřených dětí a odpovídajícím způsobem na ně reagovat;
- řídit učební/zájmovou činnost, analyzovat pedagogické problémy, navrhovat, zdůvodňovat a argumentovat jejich řešení;
- ovládat základní činnosti (např. hudební, výtvarné, dramatické aj.) přiměřené věku dětí a využívat vlastních dispozic v těchto oblastech;
- zvládat techniky komunikace s rodiči nebo institucemi;
- sledovat průběžně vývoj pedagogické teorie a změny ve vzdělávací politice včetně legislativních změn.
|
|