DODATEK K OSVĚDČENÍ (*)

Česká republika
 
1. NÁZEV OSVĚDČENÍ - DOKLADU O DOSAŽENÉM VZDĚLÁNÍ (CZ)(1)
Vysvědčení o maturitní zkoušce z oboru vzdělání:
78-42-M/03 Pedagogické lyceum (denní studium)
(1) v původním jazyce
 
2. PŘEKLAD NÁZVU OSVĚDČENÍ(2)
(2) Tento překlad je neoficiální.
 
3. PROFIL SCHOPNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ (KOMPETENCÍ)
Obecné kompetence:
 
  • mít všeobecné znalosti a dovednosti potřebné pro další studium;
  • organizovat a řídit vlastní učení a objektivně hodnotit své výsledky;
  • ovládat různé způsoby učení se a dobře využívat zdroje informací, být čtenářsky gramotný;
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, uplatňovat varianty řešení, pracovat samostatně i v týmu;
  • formulovat své názory a postoje ústně i písemně, komunikovat v jednom cizím jazyce na úrovni B1 a v jednom dalším cizím jazyce na úrovni minimálně A2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, mít motivaci k prohlubování svých jazykových kompetencí;
  • adaptovat se na měnící se sociální a ekonomické podmínky, být finančně gramotný;
  • mít přehled o možnostech dalšího studia a uplatnění na trhu práce, o vztazích mezi zaměstnavateli a pracovníky, zodpovědně rozhodovat o svém dalším vzdělávání a pracovním uplatnění;
  • aplikovat základní matematické vztahy, fyzikální a chemické zákonitosti při řešení úloh a praktických problémů;
  • pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií, využívat adekvátní zdroje informací a efektivně pracovat s informacemi;
  • jednat ekologicky a v souladu se zásadami udržitelného rozvoje;
  • podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury, uznávat hodnotu života;
  • mít kulturní a sociální kompetence potřebné pro občanský život v demokratické společnosti;
  • uplatňovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a požární prevence.

Odborné kompetence:

  • mít přehled o pedagogické profesi, chápat význam pedagogiky jako vědy a rozumět cílům a strategiím ve vzdělávání dětí i dospělých;
  • orientovat se v pedagogických disciplínách a v dalších oborech relevantních pro pedagogickou činnost, rozumět pedagogické terminologii;
  • mít přehled o vzdělávacím systému v ČR, o cílech, principech a nástrojích vzdělávací politiky;
  • mít základní představu o metodách výzkumné práce v oblasti pedagogiky, umět vyhledávat a hodnotit poznatky a názory vztahující se ke společenským požadavkům na výchovu a vzdělávání;
  • mít základní vědomosti a dovednosti z psychologie, chápat její přínos pro poznání člověka i společnosti;
  • umět využívat poznatky z pedagogiky a psychologie pro pochopení sociálních jevů a způsobů jejich ovlivňování;
  • ovládat základní metody vědecké práce a dovednosti a návyky potřebné pro vysokoškolské studium včetně řízení vlastní učební činnosti;
  • být motivován pro studium učitelství nebo vychovatelství a pro pedagogickou práci s dětmi i dospělými;
  • mít prohloubené vědomosti a dovednosti v jedné z následujících odborných specializací a umět je využívat pro další studium i praxi: výtvarná výchova, hudební výchova, dramatická výchova, tělesná výchova a sport, humanitní studia (sociologie, kulturní antropologie, mediální studia).
 
4. PROFESNÍ UPLATNĚNÍ DRŽITELE OSVĚDČENÍ
Absolvent je připraven především pro další studium na vysokých nebo vyšších odborných školách, zejména pedagogických nebo sociálních studijních programů a programů dle studované specializace. Může se uplatnit také jako pedagog volného času nebo pedagogický asistent, popřípadě v domácím individuálním vzdělávání dětí.
5. OFICIÁLNÍ CHARAKTERISTIKA OSVĚDČENÍ
Název a status instituce, která osvědčení vydala
{Nazev_instituce}
{Pravni_status_instituce}
Název a status národního/regionálního úřadu, který osvědčení akreditoval/uznal
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 7
118 12 Praha 1
Česká republika
Úroveň osvědčení, resp. získaného vzdělání (národní nebo mezinárodní)

Střední vzdělání s maturitní zkouškou
ISCED 344, EQF 4
Hodnoticí stupnice
Hodnocení společné části procentuálním vyjádřením úspěšnosti
Český jazyk a literatura a cizí jazyk:
více než 87 % až 100 % výborný - 1
více než 73 % až 87 % chvalitebný - 2
více než 58 % až 73 % dobrý - 3
44 % až 58 % dostatečný - 4
0 % až méně než 44 % nedostatečný - 5
Matematika a Matematika rozšiřující:
více než 85 % až 100 % výborný - 1
více než 67 % až 85 % chvalitebný - 2
více než 49 % až 67 % dobrý - 3
33 % až 49 % dostatečný - 4
0 % až méně než 33 % nedostatečný - 5
Požadavky na splnění (popř. absolvování)
1 - výborný
2 - chvalitebný
3 - dobrý
4 - dostatečný
5 - nedostatečný
Celkové hodnocení:
Prospěl s vyznamenáním (celkový průměr zkoušek ≤ 1,5)
Prospěl (z jednotlivých zkoušek nemá horší než stupeň 4)
Neprospěl (z jedné nebo více zkoušek má stupeň 5)
Navazující úrovně vzdělávání / odborné přípravy
ISCED 655/645/746, EQF 6 a EQF 7 (EQF7 pouze v případě dlouhých programů magisterského studia)
Mezinárodní ujednání
Právní rámec (uveďte příslušný právní předpis nebo jiné oprávnění):
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, § 22 a 24.
 
6. ÚŘEDNĚ UZNÁVANÉ ZPŮSOBY ZÍSKÁNÍ OSVĚDČENÍ
Popis získaného vzdělání a odborné přípravy Podíl z celkového programu Délka trvání
  • škola / centrum odborné přípravy
Podíl teoretické a praktické přípravy určuje vzdělavatel, a to s ohledem na charakter konkrétního vzdělávacího programu a ve vztahu k potřebám zaměstnavatelů.
  • pracoviště
  • uznané předchozí učení / praxe
Celková doba vzdělávání / odborné přípravy vedoucí k získání osvědčení 4 roky / 4 096 hodin

razítko a podpis

Vydáno v Praze pro školní rok 2023/2024

Vstupní požadavky

Ukončení povinné školní docházky

Doplňující informace

Více informací (včetně popisu vzdělávacího systému ČR) je k dispozici na:
EQF, EURYDICE, NPI
 

Národní pedagogický institut České republiky – Národní centrum Europass Česká republika, Senovážné nám. 872/25, 110 00 Praha 1

 
(*)Vysvětlivka
Tento dokument je dodatkem ke konkrétnímu vysvědčení/osvědčení (závěrečnému vysvědčení, výučnímu listu, maturitnímu vysvědčení). Poskytuje doplňující
informace o kompetencích získaných vzděláváním v daném oboru vzdělání a sám o sobě není právním dokladem. Obsah dodatku vychází z Rozhodnutí
Evropského Parlamentu a Rady (EU) 2018/646 ze dne 18. dubna 2018 o společném rámci pro poskytování lepších služeb v oblasti dovedností a kvalifikací
(Europass) a o zrušení rozhodnutí č. 2241/2004/ES.
© Evropská unie, 2002-2022 | https://www.europass.eu, https://www.europass.cz